Via andere social media is het vaak niet mogelijk om uitgebreid in te gaan op actuele zaken die de natuur of de dieren raken. Via deze blog maak ik graag gebruik om de verdieping in te gaan. De uitlatingen worden op persoonlijke titel gedaan.
zaterdag 5 november 2011
Het Offerfeest zet je weer aan het denken.
Op zondag 6 november is het islamitisch offerfeest.
Iedere moslim moet, als hij financieel draagkrachtig genoeg is op de eerste dag van het offerfeest een schaap slachten.
Met het vieren van dit feest herinnert men zich dat Ibrahiem (Abraham) gevraagd werd om zijn zoon Ismaël te offeren aan Allah. In de Koran staat het verhaal dat Allah vroeg aan Ibrahiem (Abraham) om zijn zoon Ismaël te offeren om te laten zien dat hij trouw en gelovig was. Toen Ibrahiem zijn zoon met een mes wilde doodsteken, kwam er een engel die zei dat een schaap de plaats van Ismaël mocht innemen.
Het vlees wordt in drie stukken verdeeld: een deel voor de familie, een deel voor buren, vrienden of bezoekers en een deel voor de armen.
In Nederland gebeurt het rituele slachten in door de gemeente aangewezen plekken, meestal in het stedelijk slachthuis. Het Offerfeest is het belangrijkste feest van de Islam.
Het ritueel slachten is al tijden onderwerp van gesprek en het verbaast mij een beetje dat zo vlak voor het offerfeest daar zo'n deken van stilte over hangt. Ik heb filmpjes gezien op internet over het ritueel slachten, ik heb ze ook moeten aanschouwen van het traditionele slachten, zoals het in ons land gebruikelijk is.
Op momenten dat ik deze afschuwelijke beelden zie neem ik mij voor om geen, of zo weinig mogelijk vlees meer te eten. Ik realiseer mij wel dat de afschuwelijke beelden vaak de excessen zijn en iedereen is ervan overtuigd dat dit absoluut niet kan. Respect is hier het juiste woord.
Ik heb gesprekken gevoerd met een Imam in Rotterdam en daar kwam zijdelings ook het ritueel slachten aan bod. Uit die discussie kwamen we niet, maar wel zag de geestelijk leider in dat het niet verstandig was om het voedsel wat over blijft van het offerfeest langs de singels te gooien.
Hij zou het elk jaar weer rond het offerfeest in zijn vrijdaggebed meenemen.
Moeten we het ritueel slachten nu verbieden is de vraag.
Wat mij betreft niet.
De pijnverschillen tussen rituele en de voor ons traditionele wijze van slachten zijn minimaal. Wanneer het op een deskundige wijze gebeurt, op een daartoe aangewezen plek, dan lijdt het dier op dezelfde wijze en ongeveer net zo lang.
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat schapen op balkonnetjes in Rotterdamse wijken de keel werden afgesneden en dat slachtafval her en der begraven werd.
Wanneer we met elkaar, moslims en christenen, kunnen afspreken dat we in alle opzichten respectvol met dieren omgaan hebben we al winst geboekt.
Als we ons dan ook realiseren dat we niet elke dag vlees nodig hebben, komt er wellicht een tijd dat de bio-industrie waar massaproductie voorop staat alleen nog in de geschiedenisboeken terug te lezen is.
Eenmaal dat punt bereikt zullen we alleen biologisch verantwoord vlees eten, zien we weer koeien in de wei, wroeten varkens weer in de modder en scharrelen de kippen weer buiten.
Respect voor iedereen dus ook voor de dieren mag wat mij betreft dan ook beloond worden en in ruil hiervoor lever ik graag een tweede Paasdag in voor het Offerfeest als officiele feestdag.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten