zaterdag 6 oktober 2012

Huisdier als teambuilder op kantoor

In het Dagblad Trouw van 6 oktober las ik een artikel over tuinders die planten wilden promoten in kantoren. Nu wil iedereen die iets te verkopen heeft wel via de krant een gratis promotieactie opzetten, maar dit keer las ik het toch met grote belangstelling. De planten in kantoren moesten ervoor zorgen dat er aangename geuren werden verspreid, waardoor de arbeidsprestaties verhoogd kunnen worden en irritaties tussen medewerkers onderling verminderd.
Nadat ik in eerste instantie aan planten dacht met een geestverruimende werking, werd al gauw duidelijk dat ik op het verkeerde spoor zat. Nee het waren normale planten. Maar wanneer planten in kantoren een positieve invloed hebben op de mens, waarom kunnen dieren dit dan niet? Ik zie dit in ons eigen kantoor van de Dierenbescherming Rijnmond. Wanneer ik mijn hond Dex meeneem wordt deze viervoeter onmiddellijk als eerste enthousiast begroet. Hij krijgt van iedereen een aai over de bol en weet op ieders gezicht een brede glimlach te toveren. Pas daarna krijg ik een goedenmorgen toegewenst.Maar dan heb ik alvast wel een glimlach in de pocket. Rambo, het hondje van de administratie kijkt dan wat geagiteerd, want de aandacht van "zijn"personeel moet nu verdeeld worden.
Er komt leven in de brouwerij hoorde ik onlangs een collega zeggen. Wat bij ons op kantoor kan, kan natuurlijk elders ook. Bedrijven zouden de mogelijkheid moeten onderzoeken om huisdieren in hun kantoren rond te laten lopen. De kat die lekker in de vensterbank van het kantoor ligt, geeft ontspanning en kan stress voorkomen.
Een kantoorhond moet dagelijks uitgelaten worden. De rokers hebben hun eigen pleziertjes, wanneer ze al dampend buiten aan hun verslavingdrang tegemoet komen. De niet rokers zijn daarvan de dupe. Met een kantoorhond kunnen zij in de rookpauzes lekker even naar buiten de hond uitlaten. Staat men in "verloren tijd"weer kiet. U leest het al, de irritaties tussen rokers en niet rokers zijn hiermee snel opgelost en daarom kan een kantoordier een heel goede teambuilder zijn.
Ook de gedeelde verantwoordelijkheid voor dieren kan in de teambuilding een belangrijke rol spelen. Samen verzorgen, betekent een gezamenlijke betrokkenheid. Dat nog geen manager hier op is gekomen he?
En gaat het kantoor sluiten tijdens een vakantie, dan zijn er altijd wel oplossingen te vinden. De binding met de medewerkers is vaak zo groot dat het dier wellicht bij een van de medewerkers tijdelijk ondergebracht kan worden en anders is er altijd nog wel een goed pension van de Dierenbescherming in de buurt. Ik hoor al mensen zeggen: Da's zielig moet een hond na sluitingstijd de hele nacht alleen zijn? Voor ieder probleem is er een oplossing. Natuurlijk moet je voorkomen dat een hond te lang alleen is. Het kan natuurlijk zijn dat de kantoorhond er een is van een medewerker. Maar het kan zeker ook zo zijn dat de hond om tourbeurt met medewerkers naar huis gaat. Ja dan wordt het zeker een succes. Dan heb je het teambuildend effect er zeker inzitten. Ik ga dit plan zeker nog nader bestuderen en u moet er niet raar van op staan te kijken wanneer het eerste kantoordier binnenkort in de schijnwerpers staat. En zoals het dan ook betaamd: het wordt dan wel een asielkantoordier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten