donderdag 23 juni 2011

Makkelijk scoren van Ongehoord

In mijn eerste blog wil ik het hebben over de siddering die door Nederland ging na beelden van de actiegroep Ongehoord. Gewapend met camera's betraden zij de eigendommen van boeren en filmden in het holst van de nacht een varken die net een miskraam had. Elders toonden beelden aan dat er sprake was van een kreupel varken die apart was gezet. Ook maakten beelden duidelijk dat varkens mogelijk uit verveling aan staarten van collega's knabbelden al ware het soepstengels. In de diverse discussies die daarop volgden werd mij een ding duidelijk. Dit is nu echt weer een geval van eenzijdige berichtgeving, waar ik mijn zware wenkbrouwen van frons. Daar waar dieren worden gehuisvest zijn er momenten die je niet helemaal kunt sturen. Natuurlijk moet je het dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben, maar je kunt niet als boer 24 uur per dag tussen je dieren zijn. En dan kan het noodlot je dieren treffen. Zoals een varken dat een miskraam krijgt, waardoor er dode biggen in de stal liggen.
In het asiel is dat niet anders. Het is in en in triest wanneer je 's ochtends een hondenkennel binnenloopt en vervolgens tot je grote schrik ziet dat er een hond dood ligt. Overleden door een maagkanteling die 's nachts optrad. Daar kun je helaas niets aan veranderen. Het personeel, de vrijwilligers zijn er vaak dagen kapot van.
Dat staartbijten bij varkens kun je vergelijken met het verenpikken bij kippen.
Zelf heb ik al 20 jaar kippen. Telkens haal ik een toom kippen uit de bio-industrie.Ik heb dan het gevoel dat ik in ieder geval weer 4 kippen een veel beter leven kan bieden, door ze meer ruimte te geven, een vrije uitloop en gevarieerd voer.
Zo af en toe zit er een "lichting"bij die last heeft van veerpikkerij. Oorzaak: tijdens de opfok zijn er veel teveel kuikens in een ruimte gezet waardoor de dieren uit  verveling in elkaars veren pikken. Dat kan op latere leeftijd chronisch probleemgedrag vertonen, zo ook bij mijn kippen. Ze lopen alle met afgekloven staarten rond, maar hebben er verder geen last van.
Wat moet je dan in zo'n geval doen?
De dieren afmaken, omdat mensen kunnen denken dat je de dieren verwaarloost? De kippen terugbrengen, waarbij je tegen beter weten in denkt dat ze bij andere kippen gezet worden?
Ik ben van mening dat je alles in perspectief moet plaatsen.
Ben je goed voor je dieren, dan moet dat ook genoemd worden. Dan zet je de deuren open voor de controlerende instanties. Als controlerende instantie pas je hoor en wederhoor toe zodat er een helder beeld van de situatie ontstaat.
Pas als daarna blijkt dat het dierenwelzijn in het gedrang komt, of regels overtreden, dan mogen wat mij betreft de schijnwerpers van de media hun werk doen.
Maar deze actie vind ik ongehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten