donderdag 22 december 2011

Betrek Boeddhisme bij dierenwelzijn.

Je heft het glas en zit met vrienden en familie rond de kerstboom. Warme kerstgeuren vullen de sfeervol ingerichte huiskamer. De hond Dex loopt vrolijk met zijn staart zwiepend door de kamer en duwt zijn snuit tegen iedere gast. Aandacht trekken heet dat. Aandacht is belangrijk, je schenkt het aan je naasten die het moeilijk hebben in deze tijd. Eigenlijk moeten de aandachtspieken afvlakken tot een permanent aandachtsveld voor mensen. Aandacht, niet alleen de mens, maar ook de dieren kun je hierbij betrekken. Ik vind het een mooi onderdeel van het Boeddhisme. Niet dat ik alle facetten van deze religie kan en wil volgen, maar belangrijke onderdelen ten aanzien van de omgang met mens en dier zijn hierin waardevol.
Met name het verlossen van het lijden kan van toepassing zijn op mens en dier. Het Maitreya Instituut ( www.maitreya.nl ) is hier ten aanzien van het dierenwelzijn duidelijk in. Grijp niet te snel in, omdat euthanasie onomkeerbaar is. Een dierenarts, aan het instituut verbonden, geeft een aantal voorbeelden hoe zij met dieren omgaat die kennelijk uitzichtsloos lijden. In een asiel speelt ook vaak de vraag of je een dier uit zijn lijden moet verlossen of niet. Een van de moeilijkste beslissingingen van een asielbeheerder en de dierenarts.
Belangrijk is hierbij de vraag te stellen of het dier nog een dierwaardig bestaan kan leiden. Als dat niet zo is, kom je tot de gezamenlijke conclusie om het dier in te laten slapen. Gelukkig wordt een dergelijke beslissing nooit alleen genomen. Er zijn altijd meerdere mensen die hierover beslissen. Heeft het dier nog een redelijk toekomstperspectief, dan moet overwogen worden welke stappen er vervolgens genomen moeten worden, wat niet zelden ook een hele moeilijk dilemma oplevert. Als ik dan naar mijn hond kijk, die nog steeds vrolijk in de kamer loopt en met zijn snuit tegen een voorbij lopende kat duwt voel ik mij gelukkig en krijg een warm gevoel van welbehagen. Wanneer we de komende tijd extra aandacht schenken aan de dieren en daarbij respect tonen voor het leven, raken we aan de grenslijnen van het Boeddhisme. Ik ga mij er toch eens meer in verdiepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten