donderdag 15 september 2011

De zorgen rond kinderboerderij Klaverweide

Ik bezoek nog al eens de plaatselijke kinderboerderij.Mijn kind is inmiddels de fase ontgroeid dat we bijna dagelijks een bezoekje brachten aan de kippen, konijnen en zelfs de koe. Nee ik kom er voornamelijk omdat tegenover de kinderboerderij mijn bijen zijn gestald. Tijdens het doen van een bakkie hoor ik vaak het nieuwste nieuws en dat stemde mij vorige week toch helemaal niet gelukkig. De 3 dames van de kinderboerderij zijn allen gekwalificeerd, hebben opleidingen gevolgd en stuk voor stuk meerdere jaren ervaring op het gebied van dierverzorging en kinderboerderijen. De gemeente subsidieert al sinds jaar en dag de boerderij en ziet kans op een heel bijzondere wijze de kinderboerderij in de bezuinigingscaroussel te plaatsen. Een leegstaande boerderij naast de kinderboerderij wordt voor een symbolisch bedrag verkocht aan Merula een stcihting die zorgboerdijen beheert en herontwikkelt. Merula heeft plannen om van de kinderboerderij een "zorgkinderboerderij"te maken. Clienten kunnen dan onder begeleiding de konijntje en kippen verzorgen. Niets mis mee zou u kunnen zeggen. Toch zijn er bedenkingen bij deze plannen. Kinderboerderijen hebben een belangrijke educatieve functie. Jaarlijks komen duizenden kinderen en leren daar waar een ei vandaan komt en dat melk niet uit een pak komt, maar van de koe. Het overkoepelend orgaan is druk doende een betere kwaliteit van de boerderijen tot stand te brengen en hebben een Keurmerk uitgebracht. Alles wordt in het werk gesteld om het dierenwelzijn zo goed mogelijk te waarborgen. En het mag duidelijk zijn: het managen van een kinderboerderij is het bedrijven van topsport. Je moet niet alleen verstand hebben van dieren, je moet lastige kinderen kunnen begeleiden en je moet vrijwilligers goed coachen. Daarnaast biedt iedere kinderboerderij ook dikwijls verstandelijk- en lichamelijk gehandicapten een platform. Ook deze mensen worden begeleid door medewerkers van de boerderij. Wanneer in 2015 de dames van de kinderboederij de klompen aan de wilgen kunnen hangen, de jas voor de laatste keer van de kapstok nemen, worden de zaken overgenomen door Merula. De verantwoordelijke wethouder belooft grip te houden op de kinderboerderij,maar op inhoudelijke vragen moest hij vaak het antwoord schuldig blijven. Ik heb enige tijd geleden een bezoekje gebracht aan de kinderboerderij/zorgboerderij in Nieuwerkerk a/d IJssel. De beheerster daarvan erkende dat zij onvoelde ervaring had en uit de hoek kwam van SPW (sociaal pedagogisch medewerker) En dat bleek, na een korte rondgang zag ik ganzen in een hok. Geen enkel watertje voor deze watervogels!
Wanneer dergelijke zorg ook aan de dieren van de kinderboerderij in Capelle geboden wordt houd ik mijn hart vast. Want het verzorgen van een kippetje gaat nog, maar die van een koe of van ezels is toch andere koek. Vandaag was het "Juffendag"op de kinderboerderij. Tientallen juffen bezochten met hun klassen de boerderij. Dolle pret en de kinderen werden een hele ochtend kostelijk vermaakt. De juffen zullen dus na 2015 wat anders moeten zoeken, want kort na de overname zal volgens mijn verwachtingen de functie van de kinderboerderij uitgekleed worden en zodra dit een feit is, zal als nel het bericht komen in de krant. "Voormalige kinderboerderij wordt stopgezet". Te weinig verzorgers, te duur, dus wordt de boerderij verbouwd en kunnen meer clienten genieten van de vogelgeluiden. Geluiden van vogels die hoog overvliegen, op zoek naar een klein stukje groen waar ze nog enige rust hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten