dinsdag 6 september 2011

Dieren in de etalage niet meer van deze tijd.

Een tijdje geleden liep ik in een straat waar een dierenspeciaalzaak is gevestigd. Er stonden een moeder en een kind voor de etalage. Het meisje trok voortdurend aan de arm van moeders en ik hoorde haar telkens luid roepen: "Mamma ik wil dat lieve konijntje. Ah toe nou ik vind het zo leuk"
Toen moeders verder wilde winkelen, ging het kind vol in de remmen staan, trok aan de tas van de moeder en haar stem werd allengs luider. En toen hoorde ik wat ik had verwacht, maar niet had gehoopt. "Goed Clair, we kopen alleen dat konijntje wanneer je er goed voor zult zorgen, begrijp je dat?" Natuurlijk begreep Clair het, haar gedrag werd beloond. Maar of ze de boodschap ook had begrepen was niet duidelijk. Nieuwsgierig bleef ik even wachten en nog geen 10minuten laten kwamen moeder en Clair naar buiten. In een winkelwagentje lag een klein draadstalen opklapbaar kooitje, een zak stro en een zak met voer. Daarbovenop een bewegende doos. Clair huppelde glunderend van oor tot oor naast de winkelkar en zo gingen ze op weg naar huis. Het is te hopen dat alles goed gaat. Dat het konijntje het overleeft, dat Clair haar afspraken na zal komen en het dier gaat verzorgen zoals het hoort en de ouders ook een oogje in het zeil gaan houden. Ik durf te wedden dat de eerste twee weken Clair haar afspraken goed zal nakomen, maar daarna zal het snel minder worden. En dan zullen pa en ma de zorg op zich moeten nemen. Deze zitten er natuurlijk niet op te wachten, want in het drukke bestaan past niet nog een verzorgende taak. Veel van dergelijke impulsaankopen belanden tegenwoordig in een van de konijnen en knaagdierenopvangcentra in Nederland, zoals het Knaagspoor in Ridderkerk.
Zo'n 1000 per jaar krijgen zij als "impulsaankopen"aangeboden, zoals het konijntje van Clair. Het zou toch veel beter zijn wanneer we een deal zouden kunnen maken met de dierenspeciaalzaken. Verkoop geen levende dieren meer, maar zoek de samenwerking met bijvoorbeeld het Knaagspoor. Ook de dierenzaken hebben een verantwoordelijkheid en zouden in het kader van dierenwelzijn de impulsaankopen tegen moeten gaan. Er zijn diverse goede deals over en weer te maken. Ook het Knaagspoor zou in dat opzicht een goede voorlichtende en doorverwijzende functie in kunnen nemen. Toch zijn er al dierenspeciaalzaken in de regio die geen levende dieren meer verkopen. Zoals de dierenspeciaalzaak Jip&Jones aan het Broersveld 140-b te Schiedam. Deze winkel heeft doelbewust gekozen om geen levende have te verkopen. En volgens de eigenaresse wordt dit door heel veel klanten en dierenliefhebbers zeer gewaardeerd. Ik zou dus zeggen: een goed voorbeeld doet goed volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten