zondag 25 september 2011

Ganzen zijn het haasje

Vanaf 15 oktober hoor je ze weer. De jagers hebben de geweren uit het vet gehaald, hun zegeltje voor het jachtacte bij de plaatselijke gendarmerie gehaald en de goedkeuring van de grondeigenaren. De hazen,konijnen,fazanten en houtduiven vrezen de komende maanden voor hun leven. Wanneer ik 's ochtends vroeg in mijn volkstuin in Nieuwerkerk a.d. Yssel, met mijn kont omhoog het onkruid sta te wieden, heb ik soms het idee dat het hagel uit de jachtgeweren over mij heen scheert. Bij iedere knal durf ik me seconden lang niet op te richten, bang om geraakt te worden. Ik heb het idee dat er zoveel jagers rondlopen in en rond het Hitlandbos dat het wild op korte termijn daar toch echt wel uitgestorven moet zijn. Of het moeten de ganzen zijn. De sukkels die met tientallen tegelijk in V-formatie, die we kennen van Niels Holgersson's wonderbaarlijke reis, over onze velden en vlakten vliegen.
Ons land is rijk aan water en er staat groen op de menukaart en wanneer je dan als gans, al dan niet op doortocht naar warmere oorden overal van die 3 sterrenrestaurants tegenkomt, ben je gek als je niet af en toe landt en je maag vol eet. Doordat je veel beweegt als gans moet je ook veel eten,dat kennen wij ook als mens. Sporters onder ons kennen de darmwerking ook. Beweeg je veel dan worden de peristalitische bewegingen van s'mens langste orgaan heftiger, vaak zelfs niet te onderdrukken. Datzelfde geldt ook voor de ganzen. Ze poepen, daar waar ze staan en vreten. Wij mensen vinden dat vreselijk, ongegeneerd, schadelijk zelfs en menen hier iets aan te moeten doen. Poep op het grasland van de boeren kan en mag niet wordt gezegd. Vreemd want jaarlijks stoppen we toch megahoeveelheden stront onder de grond. Vroeger zag je achter de trekkers een waaier van stront en werd de ontlasting pardoes op het land gespoten.
Nadat stadse mensen meer naar het platteland trokken, vonden deze de geur van mest hinderlijk en werd de dierlijke ontlasting in de grond geinjecteerd. Alleen in vaste vorm mag de ontlasting van de koeien en schapen nog uitgereden worden. Wanneer ik een beetje gans was, nam ik een goede advocaat in de arm, want hier wilde ik toch mijn gelijk halen en tegelijk ook mijn leven zeker stellen. Het gelijkheidsbeginsel moet toegepast worden. Waarom mag stront van landbouwhuisdieren wel het land opgebracht worden en waarom ganzenontlasting niet. Of het zover zal komen en er een proces gevoerd zal worden is nog de vraag. Wel is zeker dat Henk Bleker, staatssecretaris van ondermeer Landbouw binnenkort zo'n 200.000 ganzen extra wil laten afschieten. Extra, want de gans is al onbeschermd en kan het gehele jaar door bejaagd worden. Daar waar de haas en fazant nog enkele maanden per jaar in betrekkelijke rust kunnen werken aan een geboorte-aanwas (die vervolgens de maanden daarop afgeschoten wordt) daar is de gans vogelvrij. Ik kan me in dergelijke plannen niet vinden en ik snap de deskundigen op dit gebied dan ook niet goed. Door het afschieten, vangen, vergassen, of hoe je ze dan ook wil elimineren, los je het probleem niet op. Wanneer je in gebieden gaat jagen en je schiet alle ganzen af, betekent dit slechts een tijdelijke rust en het creeeren van een vacuum Het is alsof je een bordje op een leegstaande woning plak, waarop staat: Gratis woonruimte aangeboden, per direct te aanvaarden. Het is bij de dieren net als bij de mens. De groei van de populatie is afhankelijk van ruimte en het aanbod van voedsel. Wanneer je dan als groep ganzen langs een 3-sterren restaurant vliegt als Nederland en je ziet dat er ook nog gratis woonruimte wordt aangeboden, ben je gek dat in niet op de vleugelremmen stapt. Kortom, het afschieten is geen optie. Wil je dan toch iets doen aan mogelijk overlast van de voorbijtrekkende ganzen zet dan natuurlijke middelen in. Bijvoorbeeld de Border Collie.
Er zijn al diverse experimenten uitgevoerd waarbij deze schitterende honden hele weilanden "schoonvegen" een waar schouwspel. Er zijn tientallen clubs en honderden collie baasjes die deze klus zouden kunnen klaren. Bewegen is goed voor mens en dier en waarom zou er geen deal gemaakt kunnen worden tussen landeigenaren en hondenbezitters. Volgens mij kan daar een geweldige oplossing gevonden worden voor een langslepend probleem. Er is echter wel 1 voorwaarde aan verbonden; er zal op de graslanden waar de honden worden ingezet ter verdrijving van de ganzen wel een opruimplicht voor hondenstront ingevoerd moeten worden.

1 opmerking: